Actualiteit

Strengere wetgeving voor webshops

In dit digitale tijdperk zijn webshops niet meer weg te denken. Meer zelfs, sinds de wereldwijde pandemie lijken webshops alom aanwezig. De wetgever stapte mee op de digitale trein en moderniseerde haar wetgeving. De nieuwe wetgeving is een verstrenging die consumentenrechten voorop plaatst.

 

Wat houdt dit onder andere in?

 

  1. Uitbreiding van de tweejarige garantieregeling naar goederen met digitale elementen (zoals bijvoorbeeld een app) en naar digitale diensten of content (zoals bijvoorbeeld een streamingdienst).
  2. Een verbod op valse reviews. Een webshop wordt verplicht om na te gaan wie de review geplaatst heeft, alvorens deze te publiceren.
  3. Als er op een website producten of diensten van andere ondernemers worden aangeboden, dan wordt die website beschouwd als een online markplaats. Consumenten moeten in dat geval worden ingelicht met welke partij ze een contract sluiten.
  4. Wanneer kortingen worden toegekend, dient op de webshop vanaf nu ook steeds de oorspronkelijke prijs in de 30 dagen voorafgaand aan de korting vermeld te worden.

 

De bedoeling van deze nieuwe wetgeving is duidelijk : zorgen dat de consument zo veel mogelijk eerlijke informatie krijgt voordat hij online aankoopt.

 

Heeft u vragen of wenst u informatie? Contacteer ons op 050 33 66 03 of via contact@brondelpetitat.be

Waarmee kunnen wij u helpen?

Bekijk onze specialisaties